joi, 19 mai 2016

Scuza noastră ca să nu facem ceva



Un lucru pe care l-am observat-nu, nu e bine.
Reformulez.
Un lucru care mă tot izbește în față este o scuză de a noastră.Aici nu mă refer la scuzele generale pe care ni le găsim – nu am timp, stau cam prost cu baniinu luna asta că e mercur retrograd sau alte abureli- ci cea pe care ne-o spunem cei ce trăim aici.
Mi se întâmplă foarte des să stau de vorbă cu cineva și să îmi povestească despre o profesie sau o pasiune care îl atrage, ca mai apoi să îmi justifice cum nu o va face pentru că "nu se poate".

Spre exemplu, o avem pe Gigelita.Gigelita a uitat limba română, vorbește romgleză, și consideră că tot ce e românesc e "nasol".Muzica românească e "bullshit", literatura "boring" și oamenii “sunt, like, cum se spunea în română, că am uitat?basic”.
Iată ce spune Gigelita:

-Vaaaai, mi-ar plăcea foarte mult să fiu *meserie artsy/doctor/avocat/aproape orice meserie nu foarte bănoasă* dar nu cred că se poate.

-Aa, serios?De ce nu?
-Ah, pai știi că la noi nu se poate.Trăim în România și aici nu pot face nimic, țara e de vină…Dacă mă nășteam în Paris, of :(

SERIOS?

Deci, motivul pentru care nu urmezi o anumită cale este că trăiești in România?Crezi că dacă te-ai fi născut în Anglia, America, Franța sau Germania ai fi avut o soartă mai bună?Cât de sigur ești de afirmația aceasta?

Da, este parțial adevărat.

Multi doctori, avocați și artiști de toate felurile au cunoscut succesul în altă parte.
Constantin Brâncuși a trăit o mare perioadă din viața sa în Franța, unde opera sa a putut fi cu adevărat apreciată.Mulți doctori pleacă-n Germania pentru salarii mai mari și un trai general mai decent.Dar asta nu înseamnă că îți este asigurat succesul-dacă ești prost aici, poți foarte bine să fii prost și în Occident.
Cu toate că avem destule imprefecțiuni, nu putem trece în extrema în care să ne “închinăm” la celelalte state și să ignorăm ce avem noi bun.Fiecare loc are părțile sale bune, iar odată ce le conștientizăm o să putem să nu mai venerăm tot ce nu este românesc.
Dar avem și exemple de oameni care au rămas și au făcut ceva.Doctori ce vor să arate ca se poate și la noi*, artiști ce preferă să cânte în limba maternă.Industria muzicala de calitate începe să ia proporții-nu, nu mă refer la ce se aude la radio...Mă refer la trupele ce acum vreo 2-3 ani erau necunoscute și ce încep să iși facă un renume pe scenele noastre. Au din ce în ce mai des concerte și devin mai populare.

Românii chiar învață teorie
Chiar dacă 60% este inutilă și învechită, tot rămâne un procent acolo care ne deosebește în sens pozitiv.Materia noastră este densă, stufoasă, dar cunoștiințe pe care un elev mediocru le are din liceu sunt echivalente cu cele ale unui american, să zicem, care a avut note chiar bune.Un fost elev la mate-info și plecat în afară la facultate va sta în primul an mult mai liniștit cu matematica decât majoritatea-sunt lucruri pe care deja le-a învățat.
O sa spuneți că sunt degeaba, că le uită-ei bine, nu e chiar așa.Prin repetiție și prin calcule complicate creierul ajunge să înțeleagă și să asimileze mai ușor informația.
Ăsta e momentul în care toți cei cu corigențe la mate închid articolul și mă înjură în gând.

Sunt altfel de oameni?
Stai liniștit-fiecare țară are scursurile sale.În fiecare loc există o Chivu sau un Mocanu, doar că este mai mult sau mai puțin cunoscut.Nu spun că nu vei întâlni oameni extraordinari și diferiți, ci îți aduc aminte că și la noi există destui oameni cu adevărat uimitori.Ai observat că dacă vine controlorul în autobuz și te prefaci că ești străin se va purta mai frumos cu tine?Te va întreba din ce țară ești, va spune Nais Nais Veri Gud și te va lăsa să pleci.Se va purta cu tine de parcă ai fi o persoană cultă și educată.
Asta ai face și tu.
Trăim cu iluzia că stăm la poarta Raiului și nu putem întra.
-Voi, românii, aveți impresia că țara voastră este cu mult mai îngrozitoare decât celelalte, îmi spunea anul trecut un englez stabilit de vreo 2 veri în Bucuresti.
-De ce spui asta?
-Mereu vă plângeți că aveți politicieni corupți, că învățământul este prost, că aveți hoți și alte prostii (râde).Dar și noi avem exact la fel.Bine, nimeni nu îți va spune asta, niciun englez nu va recunoaște.
-Stai, vorbești serios?Deci și voi aveți?
Mi-a povestit atunci ceva despre politicienii lor, care nu sunt nici ei Sfinți-dar despre asta altă dată.
Trăim cu iluzia că străinii nu iau șpagă, că ei nu mor de foame, că ei nu mint și alte absurdități.Da, este adevărat că este un lucru mult mai comun pe teritoriul nostru, asta nu poate fi negat, dar nici nu putem idealiza alte țări.

Lucrurile se schimbă, totuși.

Încet, cu pași mărunți.Gradual.
Copiii din anii 90 nu mai sunt copii-am crescut văzând adulți frustrați de viață, slujbe și de viață în general, și unii din noi am decis (să încercăm măcar) să schimbăm.
Cunosc atâția oameni de vârsta care știu ce vor și nu se mulțumesc până când nu capătă ceea ce merită-nu ceea ce vor, ci ceea ce au câștigat prin muncă.Îmi vorbesc cu atâta pasiune și cu o privire care mă fascinează despre biologie, astronomie și alte subiecte de care n-am habar, dar care pentru ei reprezintă totul.Ei bine, oamenii ăștia au descoperit că pot avea mai mult din simplul motiv că arată interes, lucru care nu mulți români de peste 25 de ani (mai) pot afirma așa ceva…


Dacă simți că nu poți reusi pentru că nu te-ai născut în locul potrivit (2010 Guess Who reference ayyyy lmaoooooo) iți reamintesc că 1) contează mult și talentul/implicarea personală  2) este o întreagă generație în situația ta* 3) dacă ești de căcat aici, probabil vei fi doar un câcățel mai interesant în altă parte.
Când îți dorești ceva cu adevărat nu renunți doar pentru că ai găsit o scuză bună.Te chinui, te enervezi, dar dacă ești făcut pentru asta ajungi mereu atras ca de un magnet si nu renunți.În plus, mulți artiști actuali au o a doua slujbă, zic și eu, iar unele sunt chiar în corporații.Nu toate tipele vopsite verde în cap si care canta prin cafenele seara ziua dorm-o parte au locuri de muncă în birouri, imbracate office.

Deci, vei renunța la pasiunea/profesia ideala pentru tine din motivul că tu traiești în România?Un obstacol așa mărunt te va face să renunți la ceea ce îți place?Atunci, sincer, chiar o meriți.Schimbarea vine doar atunci când lumea se pune de acord și renunță la scuze și minciuni, la opinii fixe si la ideea că ceva nu se poate.
Bonus, un starter pack.Dacă vrei să mai vezi articole de genul, nu uita să dai like la pagină: Haoseală

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu